Fragmente de literatura in cinematografie: Leapsa cinefila

New folder1

Aceasta este a doua leapșă cinefilă la care am fost invitată să particip și îi mulțumesc Angelei. Mi s-a părut o adevărată provocare deoarece mi-a luat câteva zile bune să mă gândesc la filme în care există momente când se citește sau un subiect literar  este pus în legătură directă cu unul dintre personaje. Mi se par niște detalii pe care le sărim atunci când urmărim un film și poate la o a doua sau chiar a treia vizionare le observăm și ne dăm seama că nu sunt puse acolo doar de decor, ci au o anumită importanță .

Primul film ce mi-a venit în minte și poate vi se pare ciudat este „Warrior” (2011). Chiar primele secvențe din film ni-l prezintă pe Nick Nolte ascultând versiunea audio a cărții lui Herman Melville „Moby Dick”. Personajul interpretat de N.Nolte este Paddy Conlon, un fost antrenor de lupte care încearcă să renunțe la băutură după ce a fost părăsit de familie din cauza acestui viciu. Dacă abordăm o interpretare la un nivel mai amănunțit vom vedea că lupta pe care o duce Ahab cu balena albă la sfârșitul romanului este asemănată cu cea pe care  personajul o duce cu propria sa voință de a nu mai bea.

Colaje

Pe o durată de câteva secunde în derularea cadrelor mai apar încă două cărți importante: Biblia și o carte scrisă de J. Steinback.

New folder

„PăcătoasA” sau „Easy A”  este o comedie drăguțică care îți aduce aminte puțin din subiectul cărții lui Nathaniel Hawthorne, „Litera Stacojie”  :

scarlet

După ce am terminat de văzut toate sezoanele din „Sex and the City” am fost nevoită să-mi caut un alt serial pe care să-l urmăresc înainte de culcare și la recomandarea unei prietene am ales „Pretty Little Liars”. Serialul perfect care mi-a adus aminte de perioada liceului și de cele trei prietene alături de care mi-am petrecut cei 4 ani de liceu. Și pentru că acțiunea are în centru liceeni, referințele la diferite cărți nu puteau lipsi.  Unul dintre episoadele de care mi-am amintit a fost din sezonul al doilea în care aflăm despre strania plăcere a lui Alison de a citi „Lolita” de Vladimir Nabokov:

Cartea care apare cel mai des în prim-plan citită de vreun personaj sau ca un simplu obiect decorativ este best-seller-ul lui Harper Lee, To Kill a Mockingbird” („Să ucizi o pasăre călătoare”) apărut în 1960:

Și dacă am început cu unul dintre filmele mele preferate trebuie să închei în aceeași manieră, iar  „Midnight in Paris” se află pe această listă. Woody Allen a reușit să realizeze două lumi paralele, care au surprins Parisul de azi și cel al anilor 20. Atunci când orologiul anunță miezul nopții, la fel ca în basmul Cenușăresei, personajul principal reușește să dărâme barierele temporale și să-l cunoască personal pe Hernest Hemingway, iar cartea pe care o scrie să fie șlefuită de însăși Gertrude Stein.

Și în cazul în care doriți să vă reîmprospătați memoria cu scene din filme care au fragmente de literatură puteți arunca o privire și pe aceste bloguri: Cafea cu taifas,  Stefan,Ionut,   Roxana TeodoraSimonaAdina,  FelixSilviuJoviIoanaRaftul cu FilmeIulia,  BogdanRaduAndreeaVictor,  Maria,Marian

9 gânduri despre „Fragmente de literatura in cinematografie: Leapsa cinefila

  1. frumos, frumos! foarte interesanta paralela facuta de tine cu tema filmului warrior:) si eu urmaresc „pretty little liars”.l-am inceput cam de patru luni, dar sunt la zi si da, ai dreptate, face multe referiri la carti. multumesc ca ai preluat leapsa. ti-am mai trimis una:P

    • Multumesc frumos pentru aprecieri!Am cam intarziat cu raspunsul,dar a durat ceva timp sa mi aduc aminte de filme. O să răspund și la umătoarea cât mai curând, dar la fel trebuie să-mi fac un BackUp la filme în care actorii sunt în această ipostază.

  2. Ei, multumesc tare mult ca m-ai mentionat, numai ca eu sunt printre codasii care nu si-au facut tema asta. 🙂
    Cu numai doua titluri, mi-e rusine sa public. Mai astept, poate mai iese ceva ceva.

    • Nu ai pentru ce!Și eu am cam întârziat deoarece am avut aceeași problemă, nu-mi venea niciun film în minte.Și cine spune că detaliile nu sunt importante, greșește foarte tare!Spor!!

  3. Frumos – excelente filme, cărţi şi spirit de observaţie. Ziceam că scriu şi eu pe această temă, pentru că pare să fie interesantă şi destul de solicitantă. Mă gândisem la Easy A – şi Scarlett Letter sau la Midnight in Paris. Cred că acum va trebui să le înlocuiesc 🙂 Chiar dacă eu nu-mi amintesc de fiecare, în aproape toată filmele care mi-au plăcut personajele citeau 🙂 O să preiau această leapşă. Mulţumesc pentru numire…

    • Așa e, eu am privit puțin mai departe, putem face foarte multe corelări între carte și personaj. Oricum e unul dintre filmele mele preferate, l-aș revedea de câte ori aș avea ocazia!

  4. Se pare ca daca te gandesti bine gasesti destule filme in care sunt amintite referinte despre filme. Doar ca iti trebuie rabdare si energie!!!! Dar sunt de acord cu tine, la o prima vizionare a filmului riscam sa pierdem multe amanunte deoarece suntem captati de firul narativ. Daca am avea mai mult timp…..bine ar mai fi!

  5. Pingback: Cărți în filme – leapșă cinefilo-literară | Recenzii filme si carti

Lasă un răspuns

